Technické kontroly a měření emisí vozidel – systém ovládaný klientelismem

Probíhá Vydáno 22. 08. 2024

Ilustrační foto dopravy | zdroj: Filip Harzer

V KOSTCE 

Měření ve stanicích technické kontroly (STK) i stanicích měření emisí (SME) a jejich provoz má vysoký korupční potenciál. Nastavení celého systému je pokřivené – od toho, kdo stanice provozuje až po samotnou službu – měření, které je i v zájmu řidiče, majitele vozidla, provozováno špatně.

Také zákony regulující podmínky provozu na silnicích jsou v mnoha případech terčem netransparentních lobbistických snah. Legislativní prostředí ovládají provozovatelé stanic a jejich zájmová sdružení, jež by samy měly být předmětem regulace.

„Situace v oblasti technických kontrol a měření emisí je ukázkovým příkladem toho, jak si trh bez efektivního dohledu regulátora podrobí velcí hráči s dobrými konexemi. Ministerstvo dopravy postupně na kritiku reaguje, nejdůležitější ale budou konkrétní kroky, které nevyhovující stav napraví,” apeluje vedoucí právník TI Jan Dupák.

Česká kancelář Transparency International (TI) ve spolupráci s Asociací emisních techniků a opravářů (ASEM) zveřejnila v březnu roku 2023 osvětový miniseriál Emise versus Česko který ve čtyřech navazujících článcích a jedné epizodě našeho podcastu Stošestka popisuje systém i praktiky českých stanic STK a SME.

Tomuto tématu se v TI věnujeme již delší dobu 

O minisérii #emisevsčesko: TI připravila ve spolupráci s ASEM sérii článků o fungování stanic STK a SME v Česku. V prvním úvodním díle jsme se věnovali převážně vysvětlení fungování stanic a tomu, k jakým manipulacím dochází.  

Ve druhém pokračování jsme se zaměřili na vlivové skupiny, které si trh v ČR přerozdělily a jak jsou schopné manipulovat s tímto odvětvím až na úroveň Ministerstva dopravy.  

A v závěrečném třetím díle jsme se podívali na nedostatky a řešení. Čtvrtý díl popisuje analýzu objednanou Ministerstvem dopravy. 

Díl 1: Emise versus Česko: Systém technických prohlídek a měření emisí vozidel v ČR je dokonalou ukázkou korupčního systému 

Díl 2: Emise versus Česko: Privatizace, konexe a systém, který už nemůže být horší 

Díl 3: Emise versus Česko: Jak vyřešit nefunkční systém a obcházení kontrol? 

Díl 4: Emise versus Česko: Ministr dopravy přislíbil drobné posuny k lepšímu, zveřejněná analýza ale ukazuje hluboké systémové problémy 

Podcast Stošestka: Emise versus Česko. Kdo vydělává na korupčním systému měření? 

 

Chtěli jsme získat data pro doložení systémového problému. Proto se naše protikorupční kancelář s žádostí o poskytnutí informací obrátila na všechny kraje v České republice a Magistrát hlavního města Prahy, aby poskytly svá kladná rozhodnutí o oprávnění k provozování STK za posledních 10 let a seznam všech podaných žádostí. 

V tématu jsme také navázali spolupráci s ASEM, odborníky a techniky, kteří se problematice dlouho věnují. Ti s námi konzultovali odborné aspekty a přispívali do společných výstupů. 

V neposlední řadě pak také naše kancelář byla v kontaktu s Ministerstvem dopravy a ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS), kteří mají téma v gesci.  

V létě 2023 došlo i ke schůzce na ministerstvu, na níž ministr sice odmítl zásadní reformu systému, navrhl ale zpracování některých dílčích opatření, která by měla vyřešit nejpalčivější problémy, například téměř stoprocentní průchodnost některých stanic.

Na jaře 2024 pak byl vyhlášen záměr ministerstva nechat zpracovat analýzu toho, jak systémy měření emisí a technických prohlídek vozidel fungují v dalších zemích, aby bylo možné vyhodnotit potřebné změny.

10/20

Komentář Jana Dupáka, právníka TI k systému měření emisí v ČR.

21

Zpracování analýzy dat zadaných do Informačního systému technických prohlídek (ISTP) ze stanic měření emisí (SME) pro Ministerstvo dopravy společnost TÜV SÜD Czech s.r.o.

3/23

Transparency ve spolupráci s ASEM zveřejňuje osvětový miniseriál Emise versus Česko.

4/23

TI oslovila ministra dopravy Martina Kupku (ODS) otevřeným dopisem.

5/23

Společnost DEKRA zaslala TI dopis v reakci na články a výstupy ohledně měření STK a ESM s výzvou o zjednání nápravy.

8/23

Schůzka vedoucího právníka TI Jana Dupáka s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS), který přislíbil změny k lepšímu, hlubší reformu systému ale odmítl.

2/24

Zjištění TI a ASEM byla prezentována podvýboru pro dopravu v Poslanecké sněmovně

2/24

Ministerstvo dopravy oznamuje, že zadá zpracování analýzy systémů STK a SME v ČR, TI přizvalo ke spolupráci

9/24

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) oznámil chystané novinky v oblasti dohledu nad STK a SME. TI ČR změny vítá.

V Česku se rozlišují stanice technických kontrol (STK) a stanice měření emisí (SME), které mohou fungovat společně i samostatně.  

Původně oba druhy stanic vznikly v 90. letech různým způsobem a SME bylo původně mnohonásobně více, avšak úpravami regulace ve prospěch STK na úkor samostatných SME (původně spojených s autoservisy) došlo k tomu, že značná část stanic kontrol i emisí začala být provozována společně. 

STK je v Česku přibližně 350 a o jejich povolování rozhodují krajské úřady. Zřizování SME je méně regulované a jejich činnost povolují úřady obcí s rozšířenou působností. Odhadem jich je přes tisíc, přičemž podstatní část funguje ve spojení s STK. 

Výsledky prováděných kontrol v Česku jsou však na první pohled, i po podrobném zkoumání, tristní. Závažné excesy na STK byly několikrát zpracovány v reportážích České televize, kdy kontrolou prošly i zcela nepřijatelné závady. O žalostné situaci informovala na svém webu několikrát i ASEM. V létě 2024 zvýšila série kontrol emisí v provozu od policie mediální zájem o téma.

V čem je problém?

Existují totiž emisní stanice, kterými projde více než 99 % kontrolovaných vozů. Kdyby byly kontroly prováděny správně, bylo by možné výrazně snížit emise z dopravy. Až 50 % škodlivých emisí totiž produkuje asi 5 % vozidel, například s úmyslně odstraněnými filtry pevných částic.  

Zásadní vliv na kvalitu ovzduší tak má malé procento vozidel, u nichž by nápravu mohly zajistit kvalitní emisní kontroly. Jedná se mimo jiné také o vozidla, u kterých byl v rozporu se zákonem odstraněn filtr pevných částic (DPF). Podrobnější informace si můžete přečíst v komentáři Jana Dupáka pro Deník Referendum. 

O problematice informovala v září 2020 také Česká televize. Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM) ze statistik Ministerstva dopravy a z praxe získává mnoho údajů o měření emisí, které dokládají obrovský rozsah podvodných praktik a porušování metodiky MD či dokonce zákona.

„Výsledky analýz jsou mnohdy až bizarní a dokládají rozsáhlá korupční schémata. Když máte představu, jak to u STK a SME probíhá, vidíte pak na silnicích v běžném provozu, o jak zásadní a rozšířený problém se v této zemi jedná. České protokoly o splnění technických podmínek pro provoz na silnicích jsou v podstatě pro jejich držitele bezcenné. Na druhou stranu se jedná o zlatý důl pro ty, jenž jsou oprávnění je vydávat,“ říká Jan Dupák, vedoucí právník TI.  

Jakou roli hrají vlivové skupiny?

V prostředí STK a SME se pohybuje několik vlivových skupin. Jedním z největších hráčů na trhu je společnost DEKRA, která přes 20 stanic přímo vlastní a s většinou dalších STK na trhu udržuje partnerské vztahy. 

„Silné postavení DEKRY vychází z toho, že v 90. letech v privatizačním procesu získala tehdejší Ústav silniční a městské dopravy i s budovami a bývalými státními úředníky, jež měli v kompetenci schvalování pracovišť technických kontrol a emisních zkušeben. Úzký vztah mezi DEKROU a státními strukturami a silné postavení této soukromé společnosti v rámci dohledu nad fungováním STK a SME přetrvává dodnes,“ vysvětluje Libor Fleischhans, diagnostik a zakladatel ASEM. 

Nepřehledná legislativa zavádí jen pár poměrně nejasných pravidel o tom, za jakých podmínek má Ministerstvo dopravy vydávat oprávnění různým subjektům, které jsou pro podporu fungování STK a SME zásadní – třeba technické zkušebny. Ze získaných podkladů není zřejmé podle čeho ministerstvo o udělení oprávnění rozhodovalo, ani zda je oprávnění nějak časově omezeno. 

Zájmové skupiny si udržují svůj vliv díky tomu, že je zákonem na trhu STK a SME uměle udržováno méně konkurenční prostředí omezením maximálního počtu stanic v regionech.  

Získání povolení pro nové STK je v České republice velice komplikované, protože zákon umožňuje povolení nové STK pouze v případě, kdy dle složitých matematických výpočtů není naplněna současná kapacita technických prohlídek v okrese. 

Užitečné odkazy k tématu

Události ČT: Kontrola aut na STK
Události ČT: Přísnější pravidla pro STK
ASEM: Uzdrav příšerku
ASEM: Skrz emise a STK se svítící MIL kontrolkou

Sledovat novinky

Přihlásit se k odběru všeobecného newsletteru

Aktuální stav

9/24

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) oznámil chystané novinky v oblasti dohledu nad STK a SME. TI ČR změny vítá.

2/24

Ministerstvo dopravy oznamuje, že zadá zpracování analýzy systémů STK a SME v ČR, TI přizvalo ke spolupráci

2/24

Zjištění TI a ASEM byla prezentována podvýboru pro dopravu v Poslanecké sněmovně

8/23

Schůzka vedoucího právníka TI Jana Dupáka s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS), který přislíbil změny k lepšímu, hlubší reformu systému ale odmítl.

5/23

Společnost DEKRA zaslala TI dopis v reakci na články a výstupy ohledně měření STK a ESM s výzvou o zjednání nápravy.

Vývoj celé kauzy

Podpořte nás

Bojujte s námi proti korupci

PODPOŘTE NÁS

Související zprávy

Související kauzy a projekty

Bojujte proti korupci s námi.