Nejvíce zatím za kampaň utratila koalice SPOLU a v závěsu je SPD Tomia Okamury, říkají transparentní účty

Vydáno 24. 09. 2021

Transparency International (TI), v rámci monitoringu předvolebních kampaní Transparentní volby, sleduje pohyby na transparentních výdajových účtech politických stran a politických hnutí. S blížícími se říjnovými volbami do Poslanecké sněmovny se výdaje na kampaně stupňují. Jaký subjekt zatím utratil v kampani nejvíce? Jak velkou část výdajů uvidíme na transparentních účtech až po volbách? A za co se utrácí v kampaních kandidáti nejvíce? Na to odpovídá naše analýza výdajových transparentních účtů.

Budova Parlamentu Poslanecké sněmovny České republiky | zdroj: TI

Nejvíce zatím utratila koalice SPOLU, následuje SPD

Největší částka byla prozatím utracena z koaličního transparentního účtu uskupení SPOLU (ODS + TOP09 + KDU-ČSL), které se přehouplo přes druhou třetinu finančního limitu na kampaň do Sněmovny (90 milionů korun) a výše utracených prostředků atakuje 62 milionů. Přes polovinu finančního limitu vyčerpala i SPD Tomia Okamury, která vyplatila z účtu přes 47 milionů. Na pomyslné třetí příčce pak nalezneme koalici Piráti a Starostové (Pirátská strana + Starostové), kteří prozatím vydali na kampaň 40 milionů korun.

Následují vládní strany: ČSSD prozatím utratila 33 milionů a hnutí ANO 23 milionů korun, přičemž u hnutí ANO se od počátku září 2021 souhrn výdajů zdvojnásobil. KSČM, která kampaň (z pohledu výdajových účtů) zahájila nejdříve a pokyn k první transakci zadali již 15. ledna 2021, se za devět měsíců vyšplhala na útratu necelých 15 milionů. Podobně brzký start měla trojkoalice Trikolora + Svobodní + Soukromníci, která je nyní na celkové částce 18,5 milionu. Hnutí Přísaha začalo utrácet na konci dubna 2021 a za uplynulých pět měsíců můžeme tedy sledovat transakce v objemu do 9 milionů korun.

Většina monitorovaných kandidátu uvádí příjemce v popisu transakce

Celková hodnota uhrazených prostředků z výdajových účtů sama o sobě v této chvíli ale o kampani příliš neprozradí. Náklady za kampaň mohou být totiž hrazeny ještě tři měsíce po termínu voleb. V předchozích volbách platilo, že do termínu voleb bylo na transparentních účtech k vidění přibližně 25–60 % uhrazených nákladů z celkové ceny kampaně.

“Do nákladů na kampaň se navíc započítává i tzv. bezúplatné plnění - čili finanční vyčíslení služby poskytnuté kandidujícímu subjektu bezplatně - a ve volebním účetnictví se pak zohledňuje i cena obvyklá, která se nemusí nutně rovnat částce, kterou subjekt danému dodavateli uhradil,” vysvětluje Jana Stehnová, členka monitorovacího týmu TI.

“Vedle toho, obdobně jako v celkovém objemu vynaložených prostředků prostřednictvím transparentních účtů, panují rozdíly i v tom, jakou vypovídající hodnotu vlastně samotné transparentní výdajové účty jednotlivých kandidujících subjektů mají. To závisí v největší míře na libovůli administrátora daného transparentního účtu a v minimální míře ještě na tom, jaká banka subjektu transparentní účet provozuje,” dodává.

Minimálním standardem by tedy mělo být, aby u jednotlivých transakcí byl identifikován příjemce platby. Vzhledem k tomu, že v českém systému financování politických stran a politických hnutí pochází většina peněz v kampaních z peněz daňových poplatníků, je přirozené ptát se, kdo z kampaně nejvíc těží, a mít možnost ověřit si, že se právě předvolební kampaň nezneužívá k tunelování de facto veřejných prostředků a neetickému obohacování se. Tuto skutečnost by stranám mohly výrazně usnadnit bankovní domy, přičemž by zjednodušeně řečeno stačilo do přehledu transakcí přidat sloupeček, a to “příjemce platby”.

V letošních kampaních proto hodnotíme pozitivně, že ač uvádění příjemce platby na výdajových účtech není zákonnou povinností, většina námi monitorovaných uskupení příjemce uvádí v popisu transakce. Jedinou výjimku tvoří koalice Trikolora+Svobodní+Soukromníci.

Facebook a Knihovna reklam

Ilustrační obrázek | zdroj: Facebook

Loňskou novinku, kdy část kandidujících subjektů začala hradit výdaje na propagaci na Facebooku (FB) přímo z karty vedené k výdajovému účtu (tedy nemuselo probíhat či se omezilo proplácení této reklamy skrze prostředníky a agentury), se podařilo zachovat i letos. Kromě KSČM a hnutí ANO tak činí všechny námi monitorované subjekty.

Nutno dodat, že tato skutečnost je hlavně přínosem pro subjekty samotné, protože snižuje zbytnou administrativu související např. s refinancováním těchto výdajů individuálním kandidátům. Na druhou stranu to z hlediska transparentnosti financování kampaně není ve výsledku tím nejzásadnějším, jelikož pro sledování výdajů za propagaci na Facebooku můžeme využívat i Knihovnu reklam. Dlužno dodat, že výdaje za reklamu na FB a potažmo v celém online prostoru se pohybují v řádu jednotek procent celkových výdajů vynaložených na kampaně.

V nákladech dominují výdaje za billboardy a kontaktní kampaně

Největší částky se již tradičně vynakládají za přítomnost v offline prostoru, kterému vévodí velké plakátovací a billboardovací plochy – za plakátovací kampaň bylo již utraceno okolo 50 milionů korun. Obdobná částka padla na tisk a roznášení letáků, volebních novin a dalších tiskovin. Vedle vlastních novin jsou letos v kampani nezanedbatelné i knihy – za vydání knihy “Sdílejte, než to zakážou” zaplatilo hnutí ANO zatím 3 miliony, dalších 300 tisíc utratilo za předabování na audioknihu. Distribuci zajišťuje síť prodejen Levné knihy, na volebním účtu hnutí ale tato transakce prozatím vedena není.

Nejde ale o jedinou knihou v kampani. Na transparentním účtu KSČM vidíme platby za produkci knih “Pražská květnová revoluce” a “Ve znamení kříže”. Náklady jsou mnohonásobně nižší než za produkci knihy hnutí ANO, současně ale knihy nejsou rozdávány zdarma, jedná se o obchodní artikl. A na pultech knihkupectví nalezneme i knihu Petra Fialy (ODS) z koalice SPOLU.

Náklady na kontaktní kampaň nedosahují zatím ani desetiny z celkově utracené čtvrt miliardy, která protekla sledovanými výdajovými účty. Favoritem na nejvyšší náklady na kontaktní kampaň - stejně jako ve výši celkově vyplacených nákladů - je koalice SPOLU, která letos vsadila na koncept letního kina.

Další informace z našeho předvolebního monitoringu kampaní najdete na webu transparentnivolby.cz, kde také ve středu 29. září 2021 zveřejníme kompletní výsledky týkající se transparentnosti kandidátů do Sněmovny.

 


Projekty a kauzy: Transparentní volby

Sledovat novinky

Přihlásit se k odběru všeobecného newsletteru

Podpořte nás

Bojujte s námi proti korupci

PODPOŘTE NÁS

Související zprávy

Bojujte proti korupci s námi.